Indira Rahmatulla: Μέσα από το φεστιβάλ στην Καλαμάτα δημιουργείται μια μικρή «μουσική όαση» – Συνέντευξη στην Athens Voice
Ιωάννα Γκομούζα ǀ Το κείμενο δημοσιεύτηκε στην Athens Voice στις 27 Ιουλίου 2023
Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας: Συνέντευξη με την Indira Rahmatulla, καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ
Το καλοκαίρι της πάει πολύ έτσι που μας δροσίζει με τέχνη. Με νωπές ακόμα τις αναμνήσεις από τις παραστάσεις του περίφημου Φεστιβάλ Χορού, η μεσσηνιακή πρωτεύουσα μας στέλνει νέο πολιτιστικό κάλεσμα αφού από τις 25 Ιουλίου έως τις 5 Αυγούστου επιστρέφουν για έβδομη χρονιά οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας.
Αφιερωμένη στην κλασική και τη τζαζ μουσική, η διοργάνωση ποντάρει σε νέους και δυναμικά ανερχόμενους σολίστ και σχήματα από όλο τον κόσμο. Φέτος μας συστήνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, το τρίο Isimsiz –που απαρτίζουν οι πιανίστες Erdem Misirloglu, Hernan Benedi και Edvard Pogossian–, την πολυβραβευμένη 23χρονη βιολονίστα Charlotte Spruit και το TRIO vis-à-vis, το οποίο εστιάζει στην ερμηνεία κλασικών μοντέρνων αλλά και σύγχρονων και πειραματικών έργων.
Στα ραντεβού που μαρκάρουμε επιπλέον η βραδιά μπαρόκ μουσικής (με ελεύθερη είσοδο) με συνθέσεις Βιβάλντι, Χέντελ, Ραμώ και Rebel από το σύνολο Ex Silentio στο Θέατρο της Αρχαίας Μεσσήνης. Και, ακόμα, η συναυλία με ορχηστρικά έργα Τσαϊκόφσκι, Χάας και Σκαλκώτα στην κεντρική σκηνή του ΜΧΚ από την Kalamata Festival Orchestra υπό τον δραστήριο, γνωστό για την εκφραστική και δυναμική παρουσία του στο πόντιουμ, αρχιμουσικό Joshua Weilerstein.
«Παιδί» μιας τριάδας μουσικών, του Στάθη Γυφτάκη, συνθέτη και διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, του βιολοντσελίστα Δημήτρη Λάμπου και της ομότεχνής του Ιντίρα Ραχματούλα, το φεστιβάλ διοργανώνεται από τον Δήμο Καλαμάτας, την Κοινωφελή Επιχείρηση ΦΑΡΙΣ, το Δημοτικό Ωδείο της πόλης και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων των Μαθητών και Φίλων των Δημοτικών Καλλιτεχνικών Σχολών Καλαμάτας «ΤΕΡΨΙΣ». Πέρα από τις συναυλίες, δίνει εξίσου έμφαση στην εκπαίδευση διοργανώνοντας μια σειρά masterclasses με τους Αλεξία Μουζά, Felix Froschhammer, Ηλία Σδούκο κ.ά.
Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας: η καλλιτεχνική διευθύντρια Indira Rahmatulla για το φεστιβάλ
Πώς προέκυψε, όμως, αυτό το μουσικό ταξίδι που έφερε σε δημιουργική συμπόρευση δυο Καλαματιανούς και μια τσελίστρια με καταγωγή από το Ουζμπεκιστάν ; Ποια η ταυτότητα και οι κατακτήσεις του, οι στόχοι και τα όνειρα των δημιουργών του;
«Η σχέση μου με την Καλαμάτα ξεκίνησε όταν συναντήθηκα για πρώτη φορά με τον Δημήτρη Λάμπο στο Φράιμπουργκ. Μέσω της διδασκαλίας του βιολοντσέλου, ανταλλάξαμε και ιδέες. Ο Δημήτρης ήταν αυτός που με «σύστησε» σε αυτήν την υπέροχη πόλη καθώς κατάγεται από εκεί» μου λέει η Ραχματούλα που υπογράφει και την καλλιτεχνική διεύθυνση της διοργάνωσης.
Ένα masterclass βιολοντσέλου και μια συναυλία σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας υπήρξε το σημείο συνάντησης με τον τρίτο «πυλώνα» της ομάδας, τον Στάθη Γυφτάκη, «τον πιο πολυτάλαντο και πολυσχιδή άνθρωπο που έχω γνωρίσει ποτέ» όπως αναφέρει με θέρμη. Επτά χρόνια αργότερα η καλλιτεχνική συνδιαλλαγή που άρχισε τότε συνεχίζεται.
Τι θεωρείτε ότι έχετε καταφέρει ως τώρα και ποια τα επόμενα βήματά σας;
Στόχος μας είναι να κάνουμε τα όνειρά μας πραγματικότητα μέσα από πρότζεκτ που εμπλέκουν μουσικούς και καλλιτέχνες που αγαπάμε και εκτιμάμε. Νομίζω ότι έχουμε καταφέρει να αναπτυχθούμε και να μετατρέψουμε τις Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας σε ένα υψηλού επιπέδου φεστιβάλ, αναγνωρίσιμο στο εξωτερικό σ’ ένα κοινό που βλέπει στην Καλαμάτα να δημιουργείται μια μικρή «μουσική όαση». Επίσης, πολύ σημαντική αποστολή για εμάς αποτελεί το να μοιραζόμαστε αυτή την εμπειρία με τη νέα γενιά μουσικών.
Τι θέλετε να φέρνει στο μυαλό του κοινού; Τι κάνει αυτό το φεστιβάλ ξεχωριστό;
Θα το όριζα ως ένα φρέσκο, μοντέρνο και νεανικό φεστιβάλ που αγκαλιάζει το τοπικό κοινό και προσελκύει δεκάδες νέους και καταξιωμένους μουσικούς και σύνολα τόσο από την Ελλάδα όσο και από όλον τον κόσμο. Τους φέρνουμε όλους αυτούς μαζί στο υπέροχο σκηνικό της Καλαμάτας και μοιραζόμαστε μουσικές εμπειρίες.
Τα τελευταία χρόνια έχουν δημιουργηθεί μια σειρά από φεστιβάλ κλασικής μουσικής ανά την Ελλάδα (όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής Μολύβου και το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων). Πώς το αντιλαμβάνεστε αυτό; Τι πιστεύετε ότι σημαίνει;
Η λέξη φεστιβάλ αυτή καθαυτή περιλαμβάνει την έννοια του εορτασμού. Συνήθως πραγματοποιούνται κατά την περίοδο των διακοπών, δίνοντας στους ανθρώπους την ευκαιρία να ξεφύγουν από την καθημερινή ρουτίνα. Βιώνουμε το κάθε φεστιβάλ ως μια πολυαναμενόμενη γιορτή, για την οποία όμως κοπιάζουμε πολύ κατά τη διάρκεια της χρονιάς.
Είναι η στιγμή της νέας, παραγωγικής γενιάς να δράσει. Είναι υπέροχο να βλέπουμε ότι με την ευκολία των μεταφορών και την τεχνολογία που υπάρχει σήμερα, είναι δυνατό να συγκεντρωθούν άνθρωποι από όλον τον κόσμο για να παίξουν μουσική μαζί. Χαίρομαι που αυτό συμβαίνει στον χώρο της κλασικής μουσικής. Και η Ελλάδα είναι η ιδανική χώρα για να φιλοξενήσει τέτοια φεστιβάλ, όπου οι άνθρωποι μπορούν να απολαύσουν την ατμόσφαιρα, τον πολιτισμό και τη γαστρονομία και να φέρουν στις κοινότητες κάτι από τη δική τους κουλτούρα.
Σε ποιο κοινό στοχεύετε; Και πώς ανταποκρίνεται η τοπική κοινωνία;
Το κοινό μας είναι ετερόκλητο. Προέρχεται τόσο από την τοπική κοινότητα όσο και από ανθρώπους που έρχονται ειδικά για να ακούσουν τις συναυλίες μας από το εξωτερικό. Όσον αφορά το τοπικό κοινό, παρατηρούμε ότι διευρύνεται καθώς ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνται με το φεστιβάλ, είτε ως θεατές είτε προσφέροντας εθελοντικά τη βοήθειά τους.
Πώς «χτίζετε» το πρόγραμμα; Ποιοι οι ήχοι, οι συνθέτες, οι αξίες που σας ενδιαφέρει να προωθήσετε;
Η ποικιλία είναι πολύ σημαντική για εμάς. Ψάχνουμε για καλλιτέχνες που είναι οι καλύτεροι στον τομέα τους. Κάθε σύνολο ή μουσικός που έρχεται να εμφανιστεί ή να διδάξει είναι μοναδικός με τον τρόπο του και θαυμάζουμε τις ιδέες του. Είναι, επίσης, πολύ σημαντικό για εμάς κάθε καλλιτέχνης που προσκαλούμε να μπορεί να συνεισφέρει κάτι στην κοινότητά μας με την παρουσία του, τόσο μουσικά όσο και ανθρώπινα.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που έχετε να αντιμετωπίσετε; –τόσο ως μουσικός όσο και ως καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ.
Όποιος έχει οργανώσει ποτέ κάτι στη ζωή του γνωρίζει ότι η μεγαλύτερη πρόκληση είναι τα οικονομικά, το να εξασφαλίσεις επαρκή χρηματοδότηση προκειμένου να λειτουργήσουν όλα ομαλά. Απαιτείται πολλή ενέργεια για να βρεθούν τα χρήματα για τις μετακινήσεις, τη διαμονή, το φαγητό και τόσα ακόμη…
Μια ανάμνηση που κρατάτε από το Φεστιβάλ, μια στιγμή που δεν θα ξεχάσετε;
Δυσκολεύομαι πάντα όταν πρέπει να διαλέξω «μία αγαπημένη στιγμή»… Έχω πολλές αγαπημένες αναμνήσεις από τότε που «φυτέψαμε τον σπόρο» για το φεστιβάλ. Την πρώτη φορά που μπήκα στο Ωδείο της Καλαμάτας, ανέβηκα στην ταράτσα και είδα την αλησμόνητη θέα σε ολόκληρη την πόλη και τη θάλασσα· πολλές συναυλίες που «πάγωσαν τον χρόνο»· τη γνωριμία με τον σύζυγό μου στο φεστιβάλ· την υλοποίηση του ονείρου για τη δημιουργία του συνόλου μουσικής δωματίου Kalamata Festival Orchestra· την εκτέλεση της Συμφωνίας Νο 4 του Μάλερ σε μεταγραφή για ορχήστρα μουσικής δωματίου πέρσι υπό τη διεύθυνση του Joshua Weilerstein και πολλά άλλα..
Και το όνειρά σας για το φεστιβάλ αλλά και σε προσωπικό καλλιτεχνικό επίπεδο;
Να συνεχίσω να εξερευνώ στη ζωή και τη μουσική, να γνωρίζω νέους ανθρώπους και να δημιουργούμε υπέροχα πράγματα μαζί. Εύχομαι η έμπνευση να μην μας εγκαταλείψει ποτέ και να εξελισσόμαστε μέσα από αυτή. Και, τέλος, να μπορώ να προσφέρω όσο το δυνατόν περισσότερες ευκαιρίες για τους μουσικούς που αξίζουν αναγνώρισης και σεβασμού.